jak nie bać się mówić w obcym języku

Jak nie bać się mówić w języku obcym- wywiad z lektorem

O tym jak ważna jest znajomość języków obcych nikogo nie trzeba już chyba przekonywać. Pierwszym i najważniejszym krokiem jest podjęcie decyzji o nauce oraz systematyczne ćwiczenia.

Wyobraźmy sobie… wakacje. Idealny moment aby skonfrontować nasze umiejętności językowe w praktyce. Nadarza się idealny moment, rozmowa z native speakerem….a tu trema! Słowo nie chce nam przejść przez gardło, wstydzimy się naszego jeszcze mało perfekcyjnego akcentu lub wymowy. Co robić?!

Pytamy o to profesjonalistę, Panią Natalię, lektora Centrum Językowego dla Dorosłych Atrius i Szkoły Języków Obcych LEKTOR

Szkoła Języków Obcych
– Co sprawia największą trudność kursantom?

Lektor Natalia
– Kursanci, szczególnie osoby starsze boją się swobodnie mówić.

Szkoła Języków Obcych
– z czego może to wynikać?

Lektor Natalia
– Znajomość języka, zasobu słownictwa oraz struktur gramatycznych w początkujących grupach A1 i A2 jest jeszcze ograniczona. Z tego powodu często kursantom brakuje jeszcze słów, czują się niepewni własnych umiejętności i znajomości gramatyki. Zdarza się także, że kursanci, którzy znają już język na poziomie komunikatywnym, a nawet bardzo dobrym, w czasie zajęć nie mają problemów z wypowiadaniem się na forum, ale stresuje ich rozmowa z obcokrajowcami.

Niektórym tez przeszkadza wrodzony profesjonalizm. Twierdzą, że skoro nie znają jeszcze języka perfekcyjnie, wolą nie wypowiadać się wcale. Te osoby po prostu chcą uniknąć popełniania błędów.

Znam też wiele osób nieśmiałych, które stresują wystąpienia publiczne w języku polskim. Proszę sobie wyobrazić jak ten stres rośnie, kiedy przychodzi do wypowiedzi w języku obcym…

Szkoła Języków Obcych
– Co doradza Pani swoim uczniom? W jaki sposób motywuje je Pani do pokonania bariery i podjęcia próby?

Lektor Natalia
– Przede wszystkim namawiam do nabrania pewności siebie. Sugeruję mówić, mówić i jak najwięcej mówić. Uczmy się od dzieci, które dopiero zaczynają się mówić w ogóle w jakimkolwiek języku. Dziecko nie jest jeszcze świadome gramatyki, zna niewiele słów. Ale mówi, stara się komunikować ze swoimi najbliższymi. Jesteśmy w stanie je zrozumieć, pomimo, że czasami sepleni lub bełkocze 😉 O to właśnie chodzi!

W języku najważniejszy jest dialog i wzajemne zrozumienie się. Gramatyka przynajmniej na początku schodzi na dalszy plan. Nie należy przejmować się nią do tego stopnia, aby zatrzymała nas przed swobodnym wypowiadaniem się. Fajnie jeśli wiesz kiedy zastosować czas past perfect i znasz tysiące słówek, potrafisz wymienić po angielsku wszystkie nazwy państw w europejskich. Problem pojawia się wtedy gdy pomimo tej wiedzy masz problem z prostą rozmówką w recepcji hotelowej lub w sklepie warzywnym.

Szkoła Języków Obcych
– Jakie metody pomagają przełamać barierę językową i pozwalają swobodnie mówić w obcym języku?

Lektor Natalia
Najpierw trzeba poznać lęki, które towarzyszą nam przed wypowiadaniem się w obcym języku. Sugeruję aby uzmysłowić sobie, że strach przed popełnieniem błędu gramatycznego czy stylistycznego wcale nie świadczy o naszym braku kompetencji czy śmieszności. Wręcz przeciwnie, obcokrajowcy doceniają nasze próby i wysiłek mówienia w ich języku. Znajomością języka, chociaż w podstawowym zakresie możemy im tylko zaimponować.

Chciałabym także zaznaczyć, że możliwość sprawdzenia swojego języka za granicą jest najlepszym co może nam się przytrafić. Daje nam to możliwość zanurzenia się całkowicie w języku, a także w jego kulturze i tradycji. W trakcie rozmowy najważniejsze jest aby rozmówcą nas zrozumiał, jeśli pomylimy czas, ale porozumiemy się – osiągnęliśmy sukces!

Szkoła Języków Obcych
– Jak uczyć się języka obcego opisaliśmy w poprzednim wpisie. Pozostaje teraz ćwiczenie konwersacji i mówienia, jak to zrobić?

Lektor Natalia
Proponuję aktywność na zajęciach 😉 Sugeruję korzystać z zajęć i konwersacji na tyle ile jest to możliwie. Proszę moich kursantów o to aby rozmawiali między sobą w języku obcym, ale także aby ćwiczyli w domu. Dlaczego nie poćwiczyć przed lustrem? Albo umówić się ze współlokatorem, przyjaciółką, żoną lub mężem na np. English Saturday? Rozmawiajcie wtedy tylko w języku obcym, zero polskich słówek!

Szkoła Języków Obcych
– Świetnie! Jeszcze jakieś pomocne rady?

Lektor Natalia
Kiedy moi uczniowie chcą coś powiedzieć, ale nie znają odpowiednich słówek zachęcam ich do stosowania parafrazy. Kiedy nie znasz np. słówka „leżak”, a chcesz go wypożyczyć, opowiedz do czego służy i do jakich celów używa się tego przedmiotu – mów na okrętkę 😉 na pewno zostaniesz zrozumiany.

Szkoła Języków Obcych
– Dziękujemy za rozmowę i wartościowe porady!

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.