hiszpanski

Hiszpański – skąd jego popularność?

Czy wiesz, że językiem hiszpańskim, zwanym również kastylijskim (castellano), posługuje się już ponad 500 milionów osób na całym świecie? A co więcej, jest to język urzędowy nie tylko Hiszpanii, ale również wielu krajów Ameryki Południowej i Łacińskiej, Afryki, a także USA!

Hiszpański się rozprzestrzenia

W USA szybkość rozprzestrzeniania się języka hiszpańskiego jest zaskakująca. Wszystko za sprawą ciągłego napływu imigrantów z Ameryki Łacińskiej, a także rozrostu populacji Latynosów. Jak przewiduje Rząd Stanów Zjednoczonych (United States Census Bureau), do 2060 roku Latinos mieszkający w Stanach Zjednoczonych osiągną liczbę przekraczającą 128 milionów, co spowoduje, że USA stanie się największym hiszpańskojęzycznym krajem na świecie.

Dlatego wybierając się na wycieczkę do Ameryki, warto  podszkolić nie tylko język angielski, ale również hiszpański!

W Europie natomiast język hiszpański jest drugim najczęściej wybieranym językiem obcym, zaraz po angielskim,  którego chcą się uczyć osoby w każdym wieku. Co więcej, w ostatnim raporcie British Council „Languages for the Future” czytamy, że język hiszpański został uznany za najbardziej wartościowy język do nauki w Wielkiej Brytanii.

ulica-hiszpanska-blog-jezykowy
Hiszpański językiem międzynarodowym

Hiszpańsko versus angielsko  – mówiący

Bardzo dużą zaletą języka hiszpańskiego jest dostęp do poznania i zgłębiania bardzo dużej liczby państw, ich kultury i tradycji. Jest drugim, zaraz po chińskim Mandarine, najbardziej rozpowszechnionym językiem na świecie. Statystyki mówią same za siebie. To 400 milionów native speakers i 21 krajów z hiszpańskim jako językiem urzędowym, obejmujących Północną, Środkową i Południową Amerykę, Afrykę oraz Europę.

Hiszpański łatwy w nauce

Język arabski ma kompletnie inny alfabet niż ten, którym posługujemy się na co dzień. Pisownia i wymowa francuskiego jest bardzo specyficzna i niekiedy nawet zdradliwa. Chiński natomiast wymaga nauki odpowiedniej intonacji słów, co dla osób z już wykształconym narządem słuchu może być niezwykle trudne, gdyż nie są oni w stanie usłyszeć niektórych dźwięków.

Hiszpański natomiast, jest prawie w całości fonetyczny. Być może zaawansowana gramatyka może przysporzyć nieco trudności, niemniej jednak podstawy są bardzo łatwe do opanowania, a wiele hiszpańskich słów przypomina odpowiedniki w języku angielskim.

slowa-hiszpanski

Hiszpański hiszpańskiemu nierówny

Z uwagi na fakt, że język hiszpański jest używany na kilku kontynentach, różni się on pod względem akcentu i niektórych fraz, typowych dla danego regionu. Akcent argentyński jest pod tym względem ewenementem. Argentyńczycy wymawiają podwójne „L” mówiąc „Me llamo” (mam na imię) jako „Me szamo”, podczas gdy standardowa wymowa brzmi „Me Jamo”.

Różnice widoczne są również w gramatyce i słownictwie, zwłaszcza w kategoriach odzieży oraz jedzenia. Tak na przykład słowo „sok” w Hiszpanii przetłumaczymy jako „zumo” , podczas gdy w większości krajów Ameryki Łacińskiej będzie to „jugo”. I podobna sytuacja będzie z „koszulką” – w Hiszpanii będzie to „camiseta”, w Argentynie „remera”, w Chile „polera”, a w Meksyku „playera”.

Różnice w dialekcie to różnice w kulturze

Język hiszpański odzwierciedla kulturę państw, które się nim posługują. Tak na przykład jeden z bardziej znanych idiomów prosto z Kolumbii brzmi „dar papaya”, który dosłownie oznacza „dać papaję”, a w przenośni „ ułatwić komuś, by nas okradł bądź oszukał”. Kolumbijczycy często używają tego idiomu w kontekście przechwalania się. Mówią, że jeśli ktoś będzie chodził po ulicy i się przechwalał nowych iPhone’m, to „dostanie papaję”, czyli zostanie mu on skradziony.

Osoby hiszpańskojęzyczne, a zwłaszcza Latynosi, uwielbiają zdrabniać wyrazy. I tak na przykład ‚café’ (kawa), to ‚cafecito’, a ‚cerveza’ (piwo), to ‚cervecita’. Bardzo często używanym  zdrobnieniem jest słowo „ahora” (teraz), które mieszkańcy Południowej i Łacińskiej Ameryki  wypowiedzą jako „ahorita”, podkreślając jego znaczenie, że coś nastąpi w momencie wymowy. W rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Mają oni na myśli przynajmniej dodatkowe 20 minut, a może i nawet godzinę!

havana-blog-jezykowy
Havana, Kuba

Znajomość hiszpańskiego pomaga w biznesie!

Ten sam czynnik, który sprawia, że hiszpański jest tak bogaty kulturowo – posługiwanie się nim w kilkudziesięciu krajach – jest również powodem, który podnosi jego rangę w świecie biznesu.

Z badania przeprowadzonego przez Telefónica Foundation wynika, że od kiedy język hiszpański jest również wykorzystywany przy zawieraniu umów handlowych, rozwój biznesu w tym kierunku wzrósł o 290%. Z łączną populacją 221 milionów osób, Argentyna, Chile, Kolumbia i Meksyk, zostały uznane przez Konfederację Przemysłu Brytyjskiego (the Confederation of British Industry) za przyszłościowe ekonomię.

Pomijając praktyczne wykorzystanie języka, możliwości, jakie oferuje Hiszpański, a więc odkrywanie nowych kultur, a także możliwości biznesowe wyłaniające się z nowych, prosperujących rynków sprawiają, że jesteśmy całkowicie przekonani, że ten język będzie z roku na rok zwiększał swoją popularność.

hiszpanski-biznes
Hiszpański w biznesie

Jeśli nabraliście ochoty na hiszpański, wraz z nowym rokiem warto podjąć wyzwanie.

Tutaj szukajcie wskazówek:

Kursy hiszpańskiego we Wrocławiu

Obóz językowy nad Bałtykiem z hiszpańskim

Hiszpański w Hiszpanii

Hiszpański w Meksyku

One thought on “Hiszpański – skąd jego popularność?

Leave a Reply

Your email address will not be published.